Velkommen hit!

Denne bloggen inneholder bilder og info om pelargoner jeg har eller har hatt. Alle bildene er tatt av meg, og skal ikke kopieres eller brukes av andre, uten at jeg har gitt tillatelse til det.
Bildene er klikkbare, hvis man ønsker å se det i større format.



Ønsker noen kontakt er mailadr: epelargon@gmail.com


søndag 10. august 2008

P.papilionaceum



Gruppe:Pelargonium.

Denne gruppen vokser i syd og sydvestre kapprovinsen. De blir storvoksende, og krever litt større potter. Planters i veldrenert jord, og vannes når jorden tørker opp.


P.papilionaceum blir også kalt `stinkpelargon`, dette fordi den ikke lukter så godt. Vanskelig å beskrive lukten på den, noen sier at den lukter geit..


Den har funnets i Chelsea Physic garden siden 1724, og i Lunds botaniske have i Uppsala siden midten av 1700-tallet.

Denne pelargonen kan bli 1-2 m høy, litt vanskelig å få i blomst, hvertfall 1.året. Men blomstene ser ut som små lilla sommerfugler, veldig vakre.

1 kommentar:

Supernøtt sa...

Oj, denne kan bli stor! Jeg fikk frø på min, og ante ikke hva jeg skulle gjøre med dem, så jeg puttet dem i jorden til morplanten og en av dem spiret. Det blir spennende å se om den vokser opp og bli lik mamma'n sin.