Velkommen hit!

Denne bloggen inneholder bilder og info om pelargoner jeg har eller har hatt. Alle bildene er tatt av meg, og skal ikke kopieres eller brukes av andre, uten at jeg har gitt tillatelse til det.
Bildene er klikkbare, hvis man ønsker å se det i større format.



Ønsker noen kontakt er mailadr: epelargon@gmail.com


onsdag 25. mai 2011

Lilleby

Lilleby er en gammel arvepelargon fra Troms, som jeg har vært så heldig å få en stikling av. Jeg siterer historien slik hun jeg har fått planten av forteller den, så dette er hennes fortelling.
Denne pelargoniumen fikk jeg i 2009 av min tante.
Hun fortalte at den kom fra gården Lilleby på Reinøy i Karlsøy kommune i Troms, der hennes besteforeldre bodde. Tante var ofte på besøk hos sine besteforeldre som barn og hun kunne huske disse pelargoniumene som prydet vinduene på Lilleby.
Hun kunne helt bestemt tidfeste den til 1940 da hun var på gården. Det året var hun konfirmant og derfor husket hun det så godt.
Den er trolig mye eldre enn det, da man kan tenke seg at hennes bestemor (født i 1866) har hatt den i lang tid. Bestemor delte nok ut stiklinger villig vekk for den var å finne i flere hjem der omkring på den tiden og gikk under navnet ”Lillebygranium”, noe min tante fortsatt kaller den for.
Den har litt frynsete kronblader, noe som gjør den spesiell. Blomsterfargen er blekrosa/hvit, men blir litt mørkere rosa utendørs. Den har ganske små blader og ser ikke ut til å bli særlig stor. Antar det er en dverg.
Dette er historien bak Lilleby, skrevet av hun som har samlet inn denne planten. En stor takk til Gunni som er personen bak innsamlingen og historien.
pelargonium i mai 2011 065pelargonium i mai 2011 066pelargonium i mai 2011 068pelargonium i mai 2011 070

5 kommentarer:

RoseSommer sa...

Så vakker. Den har nok gledet mange ved å stå til pynt i vinduskarmen gjennom tidene.
Koll Fasters, som jeg byttet til meg fra deg står nå med bristeferdige knopper! Gleder meg :-)

Flagstang Knop sa...

Rigtig flot aspekt af naturen.!

josimo sa...

Supersøt var den.
Takk for info og ny lærdom

God natt sov godt

krepsemor sa...

Den er nydelig! Jeg har en liten dvergpelargonie som ligner på den! Hvis du vil se den kan du klikke HER

krepsemor sa...

Du må scrolle litt nedover =)