Velkommen hit!

Denne bloggen inneholder bilder og info om pelargoner jeg har eller har hatt. Alle bildene er tatt av meg, og skal ikke kopieres eller brukes av andre, uten at jeg har gitt tillatelse til det.
Bildene er klikkbare, hvis man ønsker å se det i større format.



Ønsker noen kontakt er mailadr: epelargon@gmail.com


mandag 27. oktober 2008

P.tetragonum.








Gruppe: Jerkinsonia
P.tetragonum er en utrolig nydelig villart. Den er helt annerledes enn alle andre villarter jeg har sett med sine lange tykke stilker, med små blader som kommer litt sporadisk oppover. Den blir også kalt `Firkantspelargon`p.g.a. sine firkantede former på stilkene. Den passer godt i en ampel, eller kan den bli flott i en espalier`, men den trenger støtte for ikke å knekke. I naturen kan stammene/stilkene bli opptil 2 m lange, og den blomstrer i vill tilstand fra september til desember.

Det var Francis Masson som tok med seg denne pelargoner til Kew Garden i London i 1774, og arten blir beskrevet i Carl von Linne` i 1781. Og navnet sitt fikk den av Louis L`Heritier de Brutelle i 1789.
Den vokser på sydlige delen av Kapprovinsen fra Worcester til Grahamstown.

P.tetragonum får de vakreste blomster, store som nesten ser ut som sommerfugler. De har en lilla/rosa farge, med mørke tegninger mor midten. De to øverste kronbladene er utrolig store iforhold til de to nederste kronbladene.
Den er lett og forøke ved hjelp av stiklinger.

6 kommentarer:

Supernøtt sa...

For en kontrast! Store blomster på en ellers spinkel plante. Kjenner at jeg ble skikkelig ivrig på at min skal blomstre :-)

Ellen Walnum sa...

Å den var skikkelig sikle, sikle vakker:-) Nydelige kontraster!

kompoStella sa...

fin tetragonum du har!
min har ganske røde blade, lurer på om det er en variant af en slags?

Anonym sa...

Jag tänkte att det måste vara en vildart, den såg verkligen speciell ut, men så vacker!

Kathrine sa...

DEN VAR NYDELIG:-))

:-D

Silja sa...

Denne er SÅ kul! Jeg elsker min, men har ikke fått blomster ennå. Men den er jo kul uansett ;-)