Velkommen hit!

Denne bloggen inneholder bilder og info om pelargoner jeg har eller har hatt. Alle bildene er tatt av meg, og skal ikke kopieres eller brukes av andre, uten at jeg har gitt tillatelse til det.
Bildene er klikkbare, hvis man ønsker å se det i større format.



Ønsker noen kontakt er mailadr: epelargon@gmail.com


torsdag 20. januar 2011

P.articulatum

Villart, seksjon Ligularia.
Dette er en  spennende villart, som også er `mamma`n `til zonarticpelargonene. Da den er krysset sammen med forskjellige typer zonaler av Cliff Blackman, og dermed oppsto zonarticpelargon serien
P.articulatum trives i en lett tørr jord, og de har rotknøler som vil fungere som vannreserve i tørkeperioder. Den vokser i tueforum og blir fin i en ampel.
Bladverket er litt loddent og har en rund forum med hakkete ytterkant. Bladstilkene er rødaktige.
Blomstene kommer på lange blomsterstilker og er hvite med rosa/røde tegninger på de to øverste kronbladene.
Det er lettest å så denne typen, stiklingsformering kan være vrient.
En liten skatt!

Pelargoner okt -10 010Pelargoner okt -10 013Pelargoner sept 2010 012Pelargoner sept 2010 018

3 kommentarer:

Rosehagen sa...

Hei og tusen takk for at du la igjen en kommentar på bloggen min.
Det gjorde jo at jeg fant mange flotte blogger her hos deg. Så mange flotte pelargoniumer. Har lest om pelargoniumer og tomatplanter. Og jeg har så lyst til å så. Men det er for tidlig for meg som ikke har noen egnet plass å drive frem planter nå på vinteren.
Så spennende blogger du har:)Usikker på hvor jeg skulle legge igjen spor etter meg.

Klem

birgitte.e sa...

Hej Elisabeth,
Jeg er meget imponeret over din flotte og informative blog samt de mange fine billeder. Her kan jeg som nybegynder i pelargoniedyrkningen finde en masse nyttige tips til pasning m.v. Tak for det! Har du nogle gåde råd til frøsåning af (duft)pelargonier?
Mange hilsener Birgitte (DK)

Elisabeth sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar, Rosehagen og Birgitte. Alltid fint å få gode tilbakemeldinger på bloggene mine :))

Ang å så pelargonfrø vil jeg anbefale og legge de først i kokende varmt vann, la de ligger der opptil et døgn (12-24 timer). Deretter putter du de i jorden, det pleier å ta 1-2 uker, så titter frøplantene opp :)Lykke til med såingen, Birgitte :)