Velkommen hit!

Denne bloggen inneholder bilder og info om pelargoner jeg har eller har hatt. Alle bildene er tatt av meg, og skal ikke kopieres eller brukes av andre, uten at jeg har gitt tillatelse til det.
Bildene er klikkbare, hvis man ønsker å se det i større format.



Ønsker noen kontakt er mailadr: epelargon@gmail.com


søndag 10. august 2008

P.tomentosum









Gruppe:Pelargonium.



Denne gruppen vokser i syd og sydvestre kapprovinsen. De kan bli ganske storvoksende og krever litt større potter. Planters i veldrenert jord, og vannes når jorden tørker opp.






P.tomentosum er en villart med duft, den dufter peppermynte, og passer godt til f.eks matlaging.



Den er storvokst, og får den stor nok potte vil det bli en riktig kjempe. Blomstene er små og hvite.






Sorten ble oppdaget av Francis Masson i 1790, og den har funnets under hele 1800-tallet i Botanisk have i Uppsala. På 1990 tallet ble det populær for folk flest, og siden det har den blitt spredd utover.



På latin betyr tomentosum "dekket av en jevn behåring", noe som passer godt som beskrivelse av bladene til P.tomentosum..






Den tåler absolutt ikke frost, og bør ikke settes ut før man er sikker på at kulden er over.

3 kommentarer:

Supernøtt sa...

Denne er jeg veldig glad i og nå er jeg spent på om jeg får til å overvintre den. Hvordan overvintrer du din?

Elisabeth sa...

Dette er vel en av de som virkelig er enkle å få til og overvintre inne. Jeg har min i stua, ungene kaller det pellisjuletre *ler* Der står det hele vinteren i varme og tørr luft, ikke noe problem. ;)

Supernøtt sa...

Så fint, da er det håp for at jeg kan nyte pusete blader neste sommer også :-) Takk for tipset!