Velkommen hit!

Denne bloggen inneholder bilder og info om pelargoner jeg har eller har hatt. Alle bildene er tatt av meg, og skal ikke kopieres eller brukes av andre, uten at jeg har gitt tillatelse til det.
Bildene er klikkbare, hvis man ønsker å se det i større format.



Ønsker noen kontakt er mailadr: epelargon@gmail.com


onsdag 22. juli 2009

Åsta.

Dette er en av mine gamle arvepelargoner som jeg har fått samlet til meg . Alltid intressert i gamle planter med historikken bak, så har du noen så ta kontakt :)

Åsta er en pelargon som er oppkalt etter sin eier. Hun ble født i 1918, og denne pelargonen har hun kjøpt i Namsos handelsgartneri for over 50 år siden. Planten har siden levet i hennes vinduspost, og sikkert gitt mange stiklinger rundt i hennes trakter. Åsta er en storvokst og hardfør plante, som mange av våre gamle pelargoner nettopp var. Den får store, halvdoble røde blomster, med et luftig preg. Og bladene er også store med tydelig bred brun/lilla sone.

Pelargoner 20 juli 09 015 Pelargoner 20 juli 09 016

5 kommentarer:

Min Verden sa...

Hei på deg. Nå har jeg sett og sett og du verden så mye nydelig du har. Takk for tips om stjernepelargoniaen. Den er så nydelig. Ingen blomster ennå - men bladene er flotte. Jeg har aldri fått "gitt noe tilbake" til deg etter alle frøene jeg fikk i fjor av valmuer. Jeg tenkte du kanskje ville ha noen stiklinger av gamle pelargonia, som i all hovedsak tilhører min svigermor, men jeg har tatt noen stiklinger i år. Jeg husker ikke historien bak alle, men den kan jeg få. De er 20-30 år gamle alle sammen. Det kan jo hende du har dem, men jeg kan ta bilder å legge på hagebloggen så ser du vel det ganskel fort. Gi et lite pip om du er interessert - så skal jeg gjøre en innsats :) Hanne

Elisabeth sa...

Å jaa...tuuusen takk!! Jeg svarer deg i hagebloggen din *løper*

Min Verden sa...

Da skal jeg ta en runde med svigermors pelargonia og jeg må skrive samtidig. Sender deg en mail etter hvert. Svigermor er ikke hjemme akkurat nå. Jeg må også vite hvordan jeg skal pakke dem. Papir med vann og en pose? Ja, da kommer de etterhvert. Hanne

Anonym sa...

her var det fantastisk flott!!! jeg har aldri sett så mange pelarginia... min viten om denne planten strekker seg til ta 3 for 2 hos Spar bort i gata..

De har nok ikke noe flott navn heller.. eneste navngitte jeg har er Dr. Ingrid som har kravlet ut av zinkbaljen.. den har jeg tenkt å ta vare på og da er jeg nok kommet til rett adresse for å spørre: Hvordan overvintrer man disse plantene??

PS! jeg bor i Danmark..

God helg og takk for titten

Anonym sa...

Hei og takk for svar..

Vi har en "vinterhage" i tilknytning til kjøkkenet - vi har ikke særlig mye varme på der.. kan jeg kanskje ha de der i vinter??

Ha en koselig kveld..